Beschrijving
Rally Raid level 1 fork kit (210 mm veerweg) – geschikt voor zowel CRF250L- als Rally-modellen.
Het Rally Raid level 1 vorkpakket biedt precies dezelfde verstelbaarheid en prestatiekenmerken van de grote boring cartridge als de Rally Raid standaard (250 mm veerweg) level 2 vorkpakket, maar met een verminderde veerweg van 210 mm (8 inch). Voor degenen die liever een lagere zithoogte hebben.
Voor rijders die comfortabel zijn met de typische zithoogte wanneer ze op de motor zitten met de standaard [te zachte] OEM-vering, of voor rijders die mogelijk beginnen met een kortere binnenbeenlengte: de Rally Raid level 1 fork kit verlaagt de zithoogte eigenlijk met -40 mm. Dit is in vergelijking met onze level 2 optie met volledige veerweg.
Nadat de motor is ingesteld op je gewicht met de juiste veerkarakteristieken, blijft de zithoogte vergelijkbaar met die van zachtere OEM-vering wanneer u zit. Maar wel met meer ondersteunende vering en veel betere demping voor de rest van de veerweg. Samen met het feit dat de motor nu veel eenvoudiger te bestijgen en te verlaten is, aangezien de statische zithoogte nu 40 mm lager is dan voorheen.
Wanneer de fork kit samen met onze level 1 achterste schokdemper wordt gemonteerd, verlaagt dit aanzienlijk de statische hoogte van de motor als geheel. Maar wel met behoud van de hoogwaardige veer- en dempingseigenschappen van onze niveau 2 vering met volledige veerweg (250 mm), maar voor degenen die liever een lagere zithoogte hebben.
Technische specificaties
Deze unieke Rally Raid level 1 Fork kit met grote boring heeft een behuizing en zuiger met een diameter van 35 mm (ongeveer 300% meer oppervlak dan de OEM-zuiger), wat resulteert in een dramatische toename van de oliestroom. Dit biedt een veel nauwkeurigere demping controle onder een breed scala aan omstandigheden.
Dankzij een enkele proportionele afsteller (met een vaste verhouding van 80% compressie en 20% rebound) kan de demping snel naar wens worden aangepast met behulp van een 4 mm inbussleutel (met 18 afstelklikken) bovenaan de linker vork. Onze cartridge met grote boring is ook voorzien van een PDS-terugslagklepcircuit voor verbeterde demping controle en demping tegen het einde van de slag.
Beide machinaal bewerkte vorkkappen van aluminium zijn voorzien van externe afstellers voor de veervoorspanning (+/- 10 mm), samen met onopvallende M4-ontluchtingsschroeven, die indien gewenst altijd kunnen worden geüpgraded met aftermarket-snelontluchtingskleppen (M4).
De Rally-Raid Products CRF-vorkkit vervangt volledig de OEM-interne componenten van de originele vorken en maakt gebruik van een paar lineair gewikkelde veren (één in elke poot, in plaats van slechts één enkele veer aan de rechterkant), samen met onze verstelbare dempingscartridge met grote boring die de originele componenten in het linkerbeen vervangt. De rechterpoot is nu ook voorzien van een bijpassende voorspanningsregelaar, en een paar aluminium vorkdoppen maken de installatie compleet.
Veerkracht
Onze CRF-vorkveren zijn verkrijgbaar in drie voorgestelde tarieven, afhankelijk van het gewicht van u en uw bagage (weeg uzelf met al uw rijkleding aan):
ZACHT: 3,6 N/mm – tot 75 kg (geschikt als ‘comfortveer’ voor lichtere rijders en/of trailrijomstandigheden met bescheiden snelheid)
MEDIUM: 3,9 N/mm – tot 95 kg (standaard meegeleverd)
HARD: 4,2 N/mm – meer dan 95 kg (geschikt voor zwaarbeladen machines en/of agressiever off-road rijden)
Belangrijke informatie
Opmerking: Deze vorkset is een directe vervanging voor zowel de CRF250L als de Rally, hoewel de eerdere 250L-modellen wel een extra vorkvoorspanningsbus vereisen, die wordt meegeleverd in onze set.
Het monteren van onze set vereist een 43 mm Fork Seal Driver-gereedschap om de vorkafdichtingen te vervangen. Als je er nog geen hebt, overweeg dan ons eigen ontwerp aan te schaffen via de onderstaande link. Dit gereedschap is specifiek ontworpen om te werken met zowel de OEM als onze aanbevolen verbeterde SKF dubbellipse afdichtingen.
Terwijl je de vorken uit elkaar hebt, raden we ook aan om de hardplastic OEM-vorkafdichtingen te vervangen door de veel zachtere SKF Dual Compound-vorkafdichtingen van hogere kwaliteit. Deze bieden een veel soepelere werking en hebben een langere levensduur. Ze zijn afzonderlijk verkrijgbaar (RRP 769).
Het monteren van onze CRF-vorkset is ontworpen om eenvoudig te zijn, maar vereist wel enige basiskennis van vorkdemontage en ophangingswerkzaamheden. Als je je niet comfortabel voelt om dit zelf te doen, raden we aan om contact op te nemen met een ophangingsspecialist om de werkzaamheden voor je uit te voeren.
SPECIALE OPMERKING voor CRF250L-bezitters: de LEVEL 1-vorkkit verlaagt de voorkant van de fiets met -40 mm. Als je ook de achterkant/overall wilt verlagen met hetzelfde bedrag, moet je ook een Kouba Link monteren, bij voorkeur in combinatie met onze LEVEL 1-schokbreker.